Prošao je 35. Valjevski Jazz Fest i utisak je da već počinje čekanje sledećeg Jazz Festa, samo da bude isti kao ovogodišnji, dakle sjajan. Opšti utisak najvećeg broja posetilaca je da su koncerti krunskih večeri bili izuzetni. Jedino je moguće čuti blagonaklone komentare o edukativnim radionicama, kao i izuzetne ocene programa u koje su uključeni najmlađi jer jasno je da su Valjevci zahtevna, ali znalačka publika, koja je negovana proteklih decenija uz Jazz Fest u svom gradu. Međutim, izvođači, bez obzira da li su već nastupali u Valjevu, ili su ove godine prvi put, ističu da im je ovde prijatnije, nego li na velikim festivalima međunarodnog renomea. Istovremeno, izražavaju posebnu radost jer su u publici videli mnogo mladih.

DŽEZERI RASTERUJU OBLAKE
Pored provale oblaka i kišnog, vetrovitog vremena, četvrte večeri 35. Valjevskog Jazz Festivala, publika je stigla u Centar za kulturu i uživala u muzici fantastičnog tria Šaloš iz Izraela u čijem su sastavu basista David Michaeli, bubnjar Matan i pijanista, Gadi Stern.
“Imali smo 250 nastupa za protekle tri godine i svirali na puno festivala, ali čini mi se da je ovaj jedinstven prema atmosferi, ali i prema organizaciji. Divno je i zaista neverovatno retko videti da grupa ljudi radi na jednom ovakvom projektu u korist čitavog grada. Prema mom mišljenju, ovakvi festivali su daleko važniji od poznatih, zato što se upravo na ovakvim manifestacijama slušaju različiti žanrovi jazza, čuje se različita muzika koja direktno dopire do publike. Moram reći da mi je privilegija jer sam nastupio na 35. Valjevskom Jazz Festu, čak mi je draže nego da sam na nekom poznatom festivalu u Nemačkoj ili Francuskoj, i baš sve to iz razloga što se predstavite i doprete do publike. I to je razlog zašto su festivali u manjim gradovima veoma važni” – pijanista Gadi Stern prenosi lično iskustvo.
Na ovogodišnjem Jazz Festu su predstavili najnoviji album za koji kaže da je za njih poseban jer predstavlja mnogo toga što im se dešavalo u prethodnom
periodu, kao i da je optimističan, upravo u skladu sa nazivom Onwards and Upwards” jer su u konstantnim pokušajima da nešto izgrade.
Iako nisu imali baš puno vremena da vide Valjevo jer su stigli iz Rumunije sa nastupa, ipak je tokom kratkotrajne šetnje uočio da se na osnovu arhitekture
stiče utisak o prošlosti grada: “Mene jako interesuje istorija, pa sam i pre nego smo stigli, čitao o istiriji vašeg grada koji deluje veoma lepo”.

Četvrte festivalske večeri dobovali su gromovi, ali su ih nadjačali “Naked”-i svojim dinamičnim nastupom. Naked band Belgrade je vrhunski kor bend čija muzika počiva na sintezi urbanog gruva sa primesama domaće tradicionalne muzike. Ishod je jedinstven nastup i prepoznatljiv zvuk. Dinamičnnim bendom Naked završen je 35. Valjevski Jazz Fest. Nastupili su basista Branislav Radojković, violinista Đorđe Mijušković, bubnjar Goran Milošević i naš Valjevac, profesor klarineta i brilijantan saksofonista, Ivan Teofilović.
“Posle ovoliko vremena i brojnih koncerata, jednostavno postoje standardi koje poštujemo, ali svakako da je poznata, draga publika dodatna motivacija.
Ovo je prvi nastup na velikoj sceni Jazz Festa u Valjevu i bilo je fantastično, vidim da su momci veoma zadovoljni, publika je lepo reagovala, vraćeni smo na bis, a to znači da je bilo dobro. Mi nastavljamo turneju, sledeće nedelje smo u Mađarskoj promovišemo aktuelan četvrti album pod nazivom Yes. Kad god snimimo album, imamo materijala bar za još jedan, ali tokom leta su putovanja, promocije. Možda na jesen, zimu ponovo uđemo u studio i snimimo novi album jer svi zajedno ih potpisujemo, radimo kompozicije i aranžmane”

JAZZ – PRIJA PUBLICI
Umetnički direktor 35. Valjevskog Jazz Festa je Valjevac, Milan Nedeljković, dirigent i orkestrator Pozorišta na Terazijama od 2001. godine. Podsećamo,
diplomirao je dirigovanje na FMU u klasi Stanka Šepića. U dva navrata, prvo 2006. dobitnik je Godišnje nagrade Pozorišta na Terazijama, za izuzetan doprinos i, prošle 2018. godine, za umetničko ostvarenje pri radu na orkestraciji za mjuzikl Inside Out. Po završetku ovogodišnjeg Jazz Festa u Valjevu napominje da nije baš zgodno uvek kada vam neko poveri neki zadatak pa da ga sami vrednujete ispred javnosti. Ipak, pristaje da otkrije svoje utiske jer smatra da ima obavezu da bude racionalan i analitičan i prema sopstvenom i radu svojih saradnika, i to uz sveobuhvatnu odgovornost nad konkretnim zadatkom, ovom prilikom 35. Valjevskom Jazz Festivalu. “Ono što mi daje za pravo da razmišljam u profesionalnom, pa i u ličnom smislu, je što sam Valjevac, iako nema ništa lično u ovome. Ali, mislim da bi zajednički imenitelj u vezi svih ovih večeri 35. Valjevskog Jazz Festivala, i života u kulturi uopšte, mislim da su trud i požrtvovanost da se daruje dobar odgovor, pre svega profesionalnoj savesti. To ne znači da čovek treba da razmišlja samo u okviru onoga što je njegov habitus. Upravo rekoh da je to zadatak koji treba da bude multidisciplinaran, da bi se čovek doveo u poziciju da rasuđuje, razmišljajući svojom glavom, o onome šta je to valjevskoj kulturnoj javnosti potrebno. Tako da, generalno gledajući reakciju publike, ovaj Festival je uspeo. Uspeo je zbog toga, ovo navodim samo kao činjenicu a biće dovoljna da se shvati, da je pažnja koja je bila poklonjena sadržini koju su naši gosti, koji su bili pozvani na ovaj Festival, nudili, može da se ogleda u tome da je nakon naših gostiju iz Francuske, posle nekih završenih numera, aplauz kasnio po nekoliko sekundi. Nagoveštavam zbog toga što je bilo potrebno po nekoliko sekundi nakon završenog akorda, da odzvuči, čak i onda kada je objektivno prestao. Verujem da je to jasan pokazatelj koliko su ljudi u suštini bili pažljivi. Da li je aplauz bio frenetičan kada je bio Big Bend, ili bilo koji drugi ansambl, sasvim svejedno. Mislim da je publika koja je došla, u smislu pažnje, u smislu poklonjenosti različitim stilovima bila zadovoljna. Prilazili su ljudi da kažu ono što su mislili i svi su govorili da im je vanredno prijalo. Tako da mislim da smo tu pogodili. U dizajnu zvuka smo gledali da nivo podignemo za nekoliko lestvica iznad. Ne kažem da su prošli festivali bili loši, ali birali smo ljude koji imaju možda malo sofisticaraniji pogled na svoj posao. Naravno, klavirštimer koji je angažovan za ovu priliku je u mnogo čemu podigao lestvicu u profesionalnom i smislu infrastrukture. Podigao lestvicu za bar jednu jer vidim da su izvođači veoma zadovoljni jer nemaju barijeru to što imaju da podele sa publikom. To je tih par momenata na kojima smo insistirali, a mislim da je doprlo do svih onih Valjevaca koji su pratili, a bilo je ljudi i sa strane, iz Izraela, Češke, Beograda. Mislim da je Festival ostao na tragu očuvanja tradicije, da ovogodišnji saziv Odbora nije konzervativan. Trio Šaloš je prezentovao svoj novi materijal, Dragan Ćalina, Dimitrije Vasiljević, sve su to najnoviji materijali, dakle progresivni u nekom smislu, ali sa dobrim ukusom, jer su se autori trudili nešto da kažu. To je krucijalni momenat da ih selektujemo za ovaj Festival, dakle njihov odnos koji je pošten, profesionalan, to što je njihov odnos prema muzici iskren i pažljiv. A to je veoma važan razlog jer, u momentu dok sviraju, to vrlo lako dopire do publike. Muzika ovogodišnjih izvođača bila je prijamčiva, čak i za one koji nemaju afirmativan stav prema džez muzici” – rezimira Valjevac, dirigent Milan Nedeljković, umetnički direktor 35. Valjevskog Jazz Festa. Sa stanovišta neutralnog posmatrača može se reći da kada je određeni posao uspešno obavljen – treba hvali, a to je upravo primer ovogodišnjeg, tek završenog 35. Valjevskog Jazz Festa. Neki Valjevci zaokupljeni primarnim obimnim poslovima, ove godine su izdvojili dragoceno vreme, lično opsežno iskustvo, i za relativno kratak period, organizovali pravi spektakl. U tome su pomogli sjajni izvođači. Sva zbivanja najbolje je ocenila publika nagrađujući aplauzima valjevske autore i bendove koji su pripremili poseban repertoar radi nastupa na 35. Jazz Festu. Izuzetan nastup u večeri svečanog otvaranja održali su proslavljeni Duško Gojković i Big Bend RTS-a, kao i Dragan Ćalina Quartet. Gromoglasnim aplauzom vraćen je na binu Dimitrije Vasiljević New York Quartet. Kao na domaćem terenu, na velikoj sceni Centra za kulturu bili su Merion i Sebastien Giniaux Quintet. “Šaloš” je obradovala topla dobrodošlica, a Valjevce dinamika “Naked”-a. Ukratko, 35. Valjevski Jazz Fest, prvenstveno publici i učesnicima, darovao je raskošan opseg pozitivnih emocija.
Sada preostaje da nestrpljivo čekamo naredni džez, uz nadu da bude baš kao tek protekli 35. Valjevski Jazz Fest.

Foto: Dragan Krunić
Snežana Jakovljević Krunić www.valjevskaposla.info